Gwendolyn Döring

since 10/2018

Doctoral candidate (Musicology) in the Research Training Group 2304 “Byzantium and the Euro-Mediterranean Cultures of War. Exchange, Differentiation and Reception”, Johannes Gutenberg University Mainz.
Title of the dissertation: Studies on the Reception of Byzantine Rulers and Martial Conflicts in the Italian Opera and Oratorio of the Early Modern Period
Supervision: Univ.-Prof. Dr. Klaus Pietschmann, Univ.-Prof. Dr. Jan Kusber, Prof. Dr. Ursula Kramer

04/2013 - 07/2016

Master’s degree programme (Master of Arts) at the Johannes Gutenberg University Mainz (Musicology with the elective focus Theatre Studies); title of the Master thesis: Against “Monkeys” and “Wolves”? Bernhard Klein’s Dido and the Opera Discourse in Early 19th Century Berlin
Supervision: Prof. Dr. Ursula Kramer, Univ.-Prof. Dr. Klaus Pietschmann

04/2010 - 07/2013

Bachelor’s degree programme (Bachelor of Arts) at the Johannes Gutenberg University Mainz (Musicology and British Studies); title of the Bachelor thesis: From Thomas Mann’s Tod in Venedig to Benjamin Britten’s Death in Venice. Studies on the Relation between Novella and Opera Adaptation
Supervision: Prof. Dr. Ursula Kramer, Univ.-Prof. Dr. Klaus Pietschmann

03/2010

Abitur, Private Hildegardisschule Bingen

 

 

Additional Qualifications

01/2017

Organization and realization of the symposium An Afternoon with Gluck. His Operatic Œuvre – Relations, Reactions and Perspectives (cooperation between the Department of Musicology of the Institute for Art History and Musicology, Johannes Gutenberg University Mainz, and the Staatstheater Mainz on 21st January 2017)

 

 

Scholarships

2011 - 2015

Scholarship recipient of the Studienstiftung des deutschen Volkes

 

Awards

11/2016

Award for outstanding papers of the Faculty 07 (History and Cultural Studies) for the Master thesis

 

 

Publications

Johann Stamitz und seine Ausbildung bei den Jesuiten. Zur Bedeutung länderübergreifender Netzwerke für Migrationsprozesse im 18. Jahrhundert, in: Silke Leopold und Panja Mücke (Ed.), Die Familie Stamitz und die europäische Musikermigration im 18. Jahrhundert, Schriften zur Südwestdeutschen Hofmusik 2 (in preparation).

„Edle Einfachheit des Styls“ und „Wahrheit des ­Ausdrucks“ – Bernhard Kleins Oper Dido (1823) aus der Perspektive der Berliner Gluck-Rezeption, in: Gwendolyn Döring (Ed.), Christoph Willibald Gluck. Sein Opernschaffen. Bezüge – Reaktionen – Perspektiven, Schriften zur Musikwissenschaft 25, S. 75–113 (in press).

Musikalischer Genuss „ohne den Zwang des Stillsitzenmüssens“ – die Sommerkonzerte des Städtischen Orchesters Mainz zu Beginn des 20. Jahrhunderts, in: Ursula Kramer und Klaus Pietschmann (Ed.), Mainz und sein Orchester. Stationen einer 500-jährigen Geschichte, Schriften zur Musikwissenschaft 23, Mainz 2014, S. 257–285.

Translations

in Achim Hofer, Ursula Kramer und Udo Sirker (Ed.), Lexikon der Holzblasinstrumente. Oboe, Klarinette, Saxophon und Fagott – Baugeschichte und Spielpraxis – Komponisten und ihre Werke – Interpreten, Instrumenten-Lexika 6, Laaber 2018.

in Austin Glatthorn, Das Mainzer Nationaltheater und die Kaiserkrönung Leopolds II., in: Ursula Kramer und Klaus Pietschmann (Ed.), Mainz und sein Orchester. Stationen einer 500-jährigen Geschichte, Schriften zur Musikwissenschaft 23, Mainz 2014, S. 95–118 (translation from English to German).